طرز تهیه آش ماسوا ایلامی | طرز تهیه ماسوا کرمانشاه | طرز تهیه آش ماست لری
اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه آش ماسوا ایلامی، طرز تهیه ماسوا کرمانشاه و همچنین طرز تهیه آش ماست لری هستید، این مقاله را مطالعه کنید.
آشپزی

طرز تهیه آش ماسوا ایلامی

411امار بازدید

آش ماسوا یکی از غذاهای سنتی و محبوب در استان ایلام محسوب می شود که با داشتن مواد لبنی باعث تقویت استخوان، بهبود دتسگاه گوارش و رشد بهتر کودکان می شود. اگر شما هم به دنبال یادگیری طرز تهیه آش ماسوا ایلامی و فوت و فن آش ماسوا در شهرهای مختلف هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آش ماسوا چیست

آش ماسوا یکی از محبوب‌ترين غذا‌هاي محلي ايران، در استان ایلام است. این آش با استفاده از دوغ محلی،کشک، برنج، پونه خشک و… تهیه می‌شود. این غذا دارای طعم و مزه‌ای بسیار خوشمزه است و به عنوان یک غذای اصلی در وعده‌های ناهار و شام مصرف می‌شود.

برنج و دوغ محلی دو اجزای اصلی آش ماسوا هستند. ادویه‌های مختلفی مانند پیاز، سیر، نمک و فلفل سیاه نیز برای افزودن طعم و عطر به آش استفاده می‌شوند.

برخی از افراد در تهیه آش ماسوا از زعفران نیز استفاده می‌کنند تا به آش رنگ زیبا و جذابی ببخشد. آش ماسوا یک غذای سنتی و معروف است که علاوه بر ایلام، در مناطق دیگری از ایران نیز محبوبیت دارد. این غذا به عنوان یک غذای سنتی ایلامی شناخته می‌شود و در جشن‌ها، مراسم‌ها سرو می‌شود.

اگر می خواهید با دیگر غذاهای محلی و معروف استان ایلام آشنا شوید، حتما مقاله بهترین غذاهای محلی ایلام چیست را مطالعه کنید.

برای یادگیری طرز تهیه ماسوا، آش دوغ ایلام در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش ماسوا ایلامی
طرز تهیه آش ماسوا ایلامی

طرز تهیه آش ماسوا ایلامی

مواد لازم برای طرز تهیه آش ماسوا ایلام به شرح زیر می باشد:

  • دوغ محلی: 4 لیوان
  • برنج: 1 پیمانه
  • پیاز بزرگ: 1 عدد
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • زردچوبه: 1/2 قاشق چای‌خوری
  • نعنا خشک: 1 قاشق چای‌خوری
  • پونه خشک: 1 قاشق چای‌خوری
  • روغن حیوانی: 2 قاشق غذاخوری
  • کشک: به میزان دلخواه
  • اسفناج (در صورت تمایل: 800 گرم

همانطور که می دانید شیرینی های محلی ایلام از محبوب ترین و معروف ترین شیرینی ها در سراسر ایران می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. با مراجعه به صفحه بهترین شیرینی محلی ایلام می توانید با انواع و اقسام شیرینی های محلی ایلام آشنا شوید.

روش تهیه ماسوا ایلام

ماسوا ایلام یکی از غذاهای سنتی استان ایلام به شمار می رود. این غذای خوشمزه در کمتر از یک ساعت تهیه می‌شود و این مقدار از مواد اولیه برای 4 نفر مناسب می باشد. در صورتی که تمایل ندارید از روغن حیوانی استفاده کنید، می‌توانید از روغن‌های معمولی استفاده کنید.

لازم به ذکر است که اضافه کردن کشک به صورت دلخواه و سلیقه‌ای می باشد اما استفاده از آن باعث خوشمزه تر شدن طعم آش ماسوا می‌شود.

اگر قصد دارید که غذای خود را در مدت زمان کمتری تهیه کنید و جا بیافتد، بهتر است از برنج نیم دانه برای پخت این آش استفاده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه قله ماسوا ایلامی، برنج را کاملاً بشویید و صبر کنید تا خیس بخورد سپس یک قابلمه متوسط را روی حرارت گاز قرار دهید. حال نوبت اضافه کردن برنج، اسفناج و دوغ محلی به قابلمه است.

در ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا برنج به همراه دوغ پخته و نرم شود. همزمان که مخلوط برنج و دوغ درحال آماده شدن است، تابه‌ای بردارید و پیاز خردشده را با روغن تفت دهید تا سبک شود.

بعد ‌از اینکه پیاز کمی طلایی شد، نمک، فلفل، زردچوبه و نیمی از نعنا و پونه‌ی خشک را به ترکیب اضافه کنید. دقت کنید که حرارت زیر تابه کم باشد تا نعنا و پونه نسوزد.

در آخر مواد را به قابلمه اضافه کرده و صبر کنید تا به غلظت یک سوپ برسد. باقی‌ مانده نعنا و پونه را در روغن گرم به مدت یک دقیقه تفت دهید و آش را با آن تزیین کنید. علاوه بر این، می‌توانید پیاز داغ و کشک را نیز در تزیین این غذا به کار ببرید. آش ماسوا ایلامی شما آماده خوردن است.

اگر می خواهید لیست کاملی از خوشمزه ترین و بهترین غذاهای ایرانی و خارجی را داشته باشید، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لیست غذا برای خانمها می باشد.

فواید آش ماسوا ایلام

آش ماسوا ایلام، علاوه بر طعم خوشمزه و محبوبی که دارد، فواید بهداشتی و تغذیه‌ای نیز دارد. در زیر برخی از فواید آش ماسوا ایلام را برای شما آورده‌ایم:

منبع کلسیم: د.غ محلی و کشک موجود در آش ماسوا، یک منبع عالی از کلسیم است که برای تقویت استخوان، رشد بهتر کودکان و سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است.

ویتامین و مواد معدنی: آش ماسوا حاوی ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین C، ویتامین B6 و ویتامین K است. همچنین، حضور مواد معدنی مانند آهن، مس و منیزیم در این غذا، باعث تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود.

کاهش ریسک بیماری‌ها: مصرف لوبیا در آش ماسوا می‌تواند ریسک بروز برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی از سرطان‌ها را کاهش دهد. لوبیا باعث کاهش فشار خون، کنترل قند خون و تنظیم سطح چربی‌ها در بدن می‌شود.

افزایش انرژی: ماسوا به عنوان یک غذای سنتی و مقوی، با ترکیب مناسب از برنج، لوبیا و گوشت چرخ کرده، انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره را فراهم می کند.

اگر قصد دارید با یادگیری و دریافت مدرک فنی حرفه ای آشپزی در بهترین مراکز مشغول بکار شوید و درآمد کسب کنید اما نمی دانید نحوه گرفتن مدرک آشپزی فنی حرفه ای چگونه است، پیشنهاد می کنیم به صفحه مدرک آشپزی فنی حرفه ای مراجعه نمایید.

طرز تهیه ماسوا کرمانشاه
طرز تهیه ماسوا کرمانشاه

طرز تهیه ماسوا کرمانشاه

ماسوا کرمانشاه یک غذای سنتی و خوشمزه است که در استان کرمانشاه ایران محبوب است. در زیر، طرز تهیه ماسوا کرمانشاه را برای شما توضیح خواهیم داد:

  • بلغور گندم ۱۰۰ گرم
  • برنج نیم دانه ۱۰۰ گرم
  • اسفناج ۱۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • نخود ۱۵۰ گرم
  • کشک یک پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم
  • جعفری تازه و پونه خشک برای تزیین

اگر به یادگیری طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه ایرانی به روش های مختلف علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم سری به مقالات آشپزی آریا تهران بزنید.

در ابتدای طرز تهیه آش ماسوا کرمانشاه باید بگوییم که بهتر است حبوبات این آش را از شب قبل به صورت جداگانه خیس کنید. این کار باعث می‌شود تا در حین آشپزی حبوبات زود‌تر پخته شوند و نفخ آنها از بین برود.

در دومین مرحله از طرز تهیه ماسوا کرمانشاه، نخود‌ها را همراه با چند لیوان آب روی حرارت قرار داده و هنگامی که پخته شوند آنها را کنار بگذارید تا در زمان مناسب به آش اضافه کنید.

در مرحله بعد آش ماسوا کرمانشاه، برنج از قبل خیس شده را همراه با چند لیوان آب درون قابلمه بریزید بعد از آن بلغور‌ها را نیز به قابلمه اضافه کرده و بگذارید تا آب بجوشد.

پس از اینکه آب درون قابلمه بجوش آمد حرارت را ملایم کرده و اجازه دهید تا برنج بلغور بخوبی پخته شوند. در هنگام پختن آنها در تابه مقداری روغن بریزد و پیاز‌های خرد شده را کمی تفت دهید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری صفر تا صد طرز تهیه کلوچه محلی ایلام با روش های مختلف، بر ر.ی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

این کار را تا زمانی که پیاز‌ها طلایی شوند ادامه دهید. سپس اسفناج‌ها را بصورت درشت خرد کنید و به پیاز‌های درون تابه اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا نرم شوند.

بعد از اینکه اسفناج‌ها به طور کامل پخته و آب آنها تبخیر شده آنها را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید با برنج و بلغور مخلوط شوند. بعد از آن نخود‌های از پیش پخته شده را با ادویه، نمک و فلفل به آش اضافه کنید.

در قدم بعد اجازه دهید تا مواد آش روی حرات کم به خوبی پخته شوند و جا بیفتند. پس از پخته شدن آش کشک را به آش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با تمامی مواد درون آش مخلوط شود.

در آخر اجازه دهید 5 دقیقه آش شما همراه با کشک بجوشد. حال این غذای لذیذ و خوشمزه آماده خوردن است.

در صورتی که برای یادگیری انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و خارجی به دنبال بهترین آموزشگاه شیرینی پزی با مدرک بین المللی در تهران هستید، به صفحه مدرک بین المللی شیرینی پزی برای مهاجرت مراجعه نمایید.

طرز تهیه آش ماست لری
طرز تهیه آش ماست لری

طرز تهیه آش ماست لری

آش ماسوا لرستان یک غذای سنتی و خوشمزه از مناطق لرستان و کردستان است که با ترکیب ماست، سبزیجات و ادویه‌ها تهیه می‌شود. در زیر، طرز تهیه آش ماست لری را برای شما توضیح می‌دهم:

مواد لازم:

  • ۲ لیوان ماست (یا دوغ)
  • ۲ لیوان آب
  • ۱ لیوان سبزی خورشتی (مثلاً تره، ریحان، اسفناج)
  • ۱ عدد پیاز متوسط، خرد شده
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن
  • ۳ قاشق غذاخوری نعنا خشک (اختیاری)
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن یا کره برای تزئین (اختیاری)

اگر به ایلام سفر کرده اید اما نمی دانید سوغاتی چه باید بخرید، مقاله معروف ترین سوغات ایلام می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش ماست لری، پیاز را در روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس سبزی خورشتی را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا سبزی‌ها خرد شوند. آب را به مواد قبلی اضافه کنید و به جوش بیاورید. حرارت را کم کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه بگذارید مواد با هم پخته شوند.

حال ماست را به آب سبزی اضافه کنید و همزمان با هم مخلوط کنید تا تمام مواد به هم بریزند و آش غلیظ شود. در این مرحله، می‌توانید طعم آش را با نمک و فلفل تنظیم کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید آش ماست لری را با نعنا خشک تزئین کنید. همچنین، می‌توانید روغن یا کره را بر روی آش ریخته و تزئین کنید. آش ماست لری را می‌توانید سرد یا گرم سرو کنید. معمولاً با نان سنگ سرو می شود و به عنوان یک غذای خوشمزه در وعده‌های ناهار و شام مصرف شود.

همچنین، در طرز تهیه آش ماسوا بروجردی می‌توانید آش ماست لری را با اضافه کردن مقداری آبلیمو و یا آبغوره نیز طعم دار کنید. این غذا را می‌توانید به همراه نان تافتون یا نان سنگک سرو کنید.

همچنین، با اضافه کردن سبزیجات تازه مانند ریحان و تره، مزه و ظاهر آش ماسوا لرستان را زیباتر کنید. این غذا از لحاظ تغذیه‌ای حاوی پروتئین، کلسیم و ویتامین‌های مختلفی است که برای سلامتی بدن مفید هستند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه غذای قله ماسوا ایلام کله پاچه با کشک، فوت و فن های قله ماسوا ایلام، آش ماسوا اراک را به طور کامل به شما توضیح دهیم. حال اگر هر گونه سوال یا ابهامی درمورد طرز تهیه ماسوا ایلامی دارید، کافیست در قسمت نظرات مطرح کنید یا با مشاورین ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول
آش ماسوا چیست؟

همانطور که گفتیم آش ماسوا یکی از غذاهای سنتی استان ایلام است که به عنوان شام یا ناهار سرو می شود و با داشتن مواد لبنی باعث تقویت استخوان ها و سلامت دستگاه گوارش می شود. اگر به دنبال روش تهیه ماسوا ایلام هستید، این مقاله را مطالعه کنید.

فواید آش ماسوا ایلام چیست؟

همانطور که توضیح دادیم، ماسوا به عنوان یک غذای سنتی و مقوی، با ترکیب مناسب از برنج، دوغ محلی، کشک، اسفناج و… انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره را فراهم می کند و باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری می شود.

طرز تهیه آش ماسوا ایلامی چگونه است؟

طرز تهیه این غذای خوشمزه بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. ابتدا باید مواد اولیه را تهیه کرده و سپس طبق دستوری که در این مقاله توضیح داده شده است این غذای خوشمزه و لذیذ را تهیه کنید.

یک نظر بگذارید