برای طراحی سایت چه زبان هایی لازم است | مراحل طراحی سایت چیست
اگر می خواهید بدانید برای طراحی سایت چه زبان هایی لازم است و مراحل طراحی سایت چیست، پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.
آموزش

برای طراحی سایت چه زبان هایی لازم است

43امار بازدید

اکثر افرادی که به تازگی قصد دارند فرآیند طراحی و ساخت انواع وب سایت ها را یاد بگیرند اولین سئوالی که برایشان پیش می‌آید این است که برای طراحی و ساخت انواع وب سایت های فروشگاهی شرکتی و خدماتی به چه چیزهایی نیاز دارند و چه مهارت هایی را باید یاد بگیرند تا بتوانند یک وب سایت کامل و پویا را طراحی و پیاده سازی نمایند. آموزشگاه فنی حرفه ای آریا تهران در زمینه آموزش طراحی سایت فعالیت گسترده ای دارد و شما میتوانید با مراجعه به سایت آموزشگاه آریا تهران  و یا تماس با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۷ اطلاعات لازم را در مورد دوره های طراحی سایت کسب نمایید.

همان‌طور که می‌دانید شغل طراحی سایت امروزه یکی از شغل های پردرآمد محسوب می‌شود و به همین دلیل در شرایط اقتصادی فعلی بسیاری از جوانان دوست دارند که مهارت طراحی و ساخت وبسایت را به خوبی یاد بگیرند و از این طریق کسب درآمد کنند.

به همین دلیل ما در این مقاله آموزشی تصمیم گرفتیم که یکی از سوالات مهم افراد علاقمند به آموزش طراحی سایت یعنی برای طراحی سایت به چه چیزی نیاز داریم و چه مهارت هایی را باید یاد بگیریم را پاسخ دهیم پس در ادامه این مقاله آموزشی با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در مورد طراحی وب سایت ها را در اختیار شما قرار دهیم.

طراحی سایت چیست؟

طراحی وب سایت به معنای طراحی و توسعه یک صفحه وب است که شامل محتوا، طرح، تصاویر، ویدئوها، صداها و اطلاعات دیگر است. این فرایند شامل تعیین هدف و نیازهای وب سایت، طراحی یک ظاهر جذاب و کاربرپسند، ایجاد ساختار و صفحات مختلف، پیاده‌ سازی عناصر گرافیکی و بصری، برنامه‌ نویسی قابلیت‌ های مختلف و ارائه راه‌ حل‌ های بهینه برای تجربه کاربری بهتر است. طراحی وب سایت یک فرایند کامل است که از تحلیل نیازهای کاربران تا طراحی رابط کاربری، توسعه و آزمایش وب سایت را در بر می‌ گیرد.

تاریخچه طراحی وب سایت چیست؟

طراحی وب سایت یکی از جوان‌ ترین رشته‌ های فناوری اطلاعات است، اما در عین حال یک تاریخچه طولانی و پرفراز و نشیب دارد. از زمان اختراع اینترنت در دهه ۱۹۶۰، تلاش‌ هایی برای ایجاد سیستم‌ هایی جهت ارتباط بین کامپیوترها وجود داشته است. این تلاش‌ ها در سال ۱۹۶۹ با ایجاد شبکه آرپانتس ARPANET به اوج خود رسید. در دهه ۱۹۹۰، اینترنت به یک ابزار عمومی تبدیل شد و سایت‌ ها به عنوان بخشی از آن، به دلیل قابلیت ارتباط با دیگران و امکان به اشتراک گذاری محتوا و اطلاعات، به سرعت رشد کردند.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، با ورود تلفن‌ های همراه و دستگاه‌ه ای لمسی، به طور قابل توجهی تعداد کاربران اینترنت و سایت‌ ها افزایش یافت و این باعث شد تا صنعت طراحی وب سایت به یکی از مهمترین شاخه‌ های فناوری اطلاعات تبدیل شود. از آن زمان تاکنون، طراحی وب سایت به شدت پیشرفت کرده است و به صورت گسترده در تمامی صنایع و اقتصاد کشورها به کار می‌ رود.

چرا اشخاص و کسب و کارها به سایت نیاز دارند؟

در دنیای امروزی که اکثریت مردم از اینترنت برای جستجوی اطلاعات و خرید کردن محصولات استفاده می‌ کنند، داشتن یک وب‌ سایت برای اشخاص و کسب و کارها امری ضروری شده است. به صورت کلی، اینکه چرا اشخاص و کسب و کارها به سایت نیاز دارند به دلیل موارد زیر است:

ارائه اطلاعات بهتر: وب‌ سایت می‌ تواند به شما کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد محصولات، خدمات و فعالیت‌ های خود ارائه دهید و بهتر به مخاطبین خود معرفی شوید.

افزایش قابلیت دسترسی: با داشتن یک وب‌ سایت، مشتریان می‌ توانند به راحتی به شما دسترسی پیدا کنند، بدون اینکه برای رفتن به فروشگاه یا محل کسب و کار شما باید وقت و هزینه برای سفر کردن صرف کنند.

افزایش فروش: یک وب‌ سایت خوب می‌ تواند باعث افزایش فروش شما شود، چرا که با استفاده از آن می‌ توانید محصولات و خدمات خود را به راحتی به مخاطبین خود معرفی کنید و آنها را به خرید ترغیب کنید.

بهبود اعتبار: وجود یک وب‌ سایت حرفه‌ ای به معنای این است که شما به توانایی خود در ارائه محصولات و خدمات عالی و به روز به مشتریان اعتماد دارید. به همین دلیل، وب‌ سایت شما می‌ تواند بهبود اعتبار و شناخت کسب و کار شما در بین مشتریان باشد.

رقابت پذیری: در دنیای رقابتی امروزی، اگر شما یک وب‌ سایت نداشته باشید، به شدت محروم خواهید شد. با داشتن یک وب‌ سایت قوی و حرفه‌ ای، شما می‌ توانید از همه رقبای خود جلوتر باشید.

وظایف طراح سایت چیست؟

طراح وب سایت، با توجه به نیازمندی‌ های کسب و کار و با توجه به نوع و محتوای سایت، وظایف زیر را دارد:

  1. تحلیل نیازمندی‌ ها: در این مرحله، طراح وب سایت باید با مشتریان صحبت کند و نیازهای آن‌ ها را بررسی کند. این شامل تعیین هدف، مخاطب، محتوا و قابلیت‌ های سایت می‌ شود.
  2. طراحی و نقشه کشی: در این مرحله، طراح وب سایت بر اساس نیازمندی‌ های مشتری و با توجه به رویکرد طراحی، طرح و نقشه سایت را ایجاد می‌ کند.
  3. برنامه‌ ریزی و توسعه: در این مرحله، طراح وب سایت به برنامه‌ریزی و توسعه سایت پرداخته و قالب سایت، ابزارهای موردنیاز و نوشتارهای لازم را برای ایجاد سایت پیاده‌ سازی می‌ کند.
  4. طراحی رابط کاربری: در این مرحله، طراح وب سایت به طراحی رابط کاربری سایت می‌ پردازد که شامل طرح بندی، رنگ‌بندی، انتخاب قلم، نحوه نمایش اطلاعات و غیره می‌ شود.
  5. تست و ارزیابی: در این مرحله، طراح وب سایت باید سایت را برای ارزیابی عملکرد، عیب‌ یابی، رفع اشکالات و آزمون‌ های مختلف تست کند.
  6. راه‌ اندازی: در این مرحله، سایت آماده بهره‌برداری است و طراح وب سایت باید سایت را در دامنه مشتریان قرار دهد.
  7. به‌روزرسانی و پشتیبانی: در این مرحله، طراح وب سایت باید سایت را به‌روزرسانی کند و هرگونه مشکل بوجود آمده را رفع کند.

انواع طراحی سایت

در قسمت قبل با مفهوم Frontend (فرانت‌اند) و Backend (بک‌اند) سایت آشنا شدیم. اکنون به بررسی انواع طراحی وب سایت می‌پردازیم. سایت‌ها به دو دسته کلی ایستاتیک (Static Website) و دینامیک (Dynamic Website) تقسیم می‌شوند.

سایت‌های ایستاتیک یا ایستا

تنها قسمت فرانت‌اند انجام می‌شود، یعنی مطالب و محتویات سایت تنها یک بار جمع‌آوری شده و هرکدام از صفحات سایت، جداگانه طراحی و بارگذاری می‌شوند. در این سایت‌ها هرگونه تغییر باید توسط طراح و کارشناس سایت انجام شود. از این مدل معمولا برای طراحی وب سایت‌های معرفی (که تا مدت‌ها محتوای آن تغییر نمی‌کند) استفاده می‌شود.

سایت دینامیک یا پویا

در طراحی این سایت‌ها هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند برنامه‌نویسی می‌شوند. سایت‌های پویا نیاز به تغییر مداوم محتوا دارند و باتوجه به کاربرد سایت، طراحی شده و توسعه پیدا می‌کنند. در سایت‌های داینامیک برنامه‌نویس بک‌اند، وظیفه پویا‌سازی وب‌سایت را بر عهده دارد و باید اسکریپتی را طراحی کند که سایت به‌طور کامل پویا باشد.

اما آنچه در ادامه به آن می‌پردازیم، بررسی این موضوع است که به‌طور کلی « طراحی وب‌ به چه دردی می‌خورد و هدف از طراحی آن چه می‌تواند باشد؟»

در دنیای امروز تقریبا برای هر هدف، یک سایت طراحی می‌شود تا به‌عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی‌، فروش و… مورد استفاده قرار گیرد. موفق‌ترین این سایت‌ها آن‌هایی هستند که اصول طراحی و بهینه‌سازی سایت را به‌درستی رعایت کرده‌اند تا محتوا را به مخاطبان خود نمایش دهند.

طراحی و ساخت یک وب‌سایت کارآمد و موفق، این امکان را فراهم می‌کند که در کمترین زمان، جدیدترین محصولات به‌همراه مشخصات کامل آن‌، در اختیار مخاطبان قرار گیرد، این موضوع، رشد مشتریان و افزایش سود فعالیت اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت.

برای طراحی سایت چه زبان های لازم است
برای طراحی سایت چه زبان های لازم است

برای طراحی سایت چه زبان های لازم است

برای طراحی سایت، زبان‌ های مختلفی مورد نیاز هستند. در طراحی سایت، از زبان‌ هایی مانند HTML، CSS و JavaScript برای ساختاردهی، ظاهربندی و افزودن امکانات داینامیک استفاده می‌ شود. همچنین، برای برنامه‌ نویسی و اجرای کد‌های پیشرفته و تعامل با پایگاه داده، زبان‌ های مانند PHP، Python، Ruby و ASP.NET نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرند. علاوه بر این‌ ها، برای طراحی سایت‌ های با قابلیت پاسخگویی به اندازه موبایل، زبان‌ های مانند Bootstrap و jQuery نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در بخش زیر ما زبان های سمت کاربر و سمت سرور را به شما معرفی کردیم که به صورت گام به گام می توانید زبان های برنامه نویسی ذکر شده را یاد بگیرید.

زمان برای یادگیری زبان های برنامه نویسی سمت وب که در بخش زیر به آن اشاره شده است شما می توانید بازه زمانی ۶ ماه تا یک سال را در نظر داشته باشید.

برای مطالعه » شرکت در دوره طراحی سایت آموزشگاه فنی و حرفه ای آریا تهران به همراه ارائه مدرک معتبر فنی و حرفه ای

مراحل طراحی سایت چیست
مراحل طراحی سایت چیست

مراحل طراحی سایت چیست

مراحل طراحی سایت عبارتند از:

جمع‌ آوری اطلاعات: در این مرحله، اطلاعات مورد نیاز برای طراحی سایت جمع‌ آوری می‌ شود. این اطلاعات شامل هدف و اهداف سایت، نوع محتوا، نوع مخاطبان، ساختار و منطق کاربری، طرح بندی صفحات و موارد دیگر است.

طراحی صفحات: در این مرحله، با توجه به اطلاعات جمع‌ آوری شده، طرح کلی سایت و صفحات آن طراحی می‌ شود. این طرح شامل قالب‌ بندی، چیدمان، رنگ‌ ها، فونت‌ ها و دیگر جزئیات ظاهری سایت است.

توسعه و برنامه‌ نویسی: در این مرحله، صفحات طراحی شده به زبان برنامه‌ نویسی مورد نظر تبدیل می‌ شوند. برای توسعه سایت، از زبان‌ های مانند HTML، CSS، JavaScript، PHP، ASP و… استفاده می‌ شود.

تست و ارزیابی: پس از توسعه، سایت برای تست و ارزیابی به منظور بررسی عملکرد، کارایی، سرعت بارگذاری و اصلاح اشکالات به صورت مجزا و به صورت کلی بررسی می‌ شود.

راه‌ اندازی: پس از اطمینان از عملکرد صحیح سایت، آن را به شبکه‌ های اینترنت متصل و به صورت عمومی در دسترس قرار می‌ دهیم.

بهینه‌سازی: پس از راه‌ اندازی، سایت باید بهینه‌ سازی شود تا در موتورهای جستجو بهتر دیده شود و کاربران به راحتی بتوانند با آن هماهنگ شوند.

نگهداری و به‌روزرسانی: پس از راه‌ اندازی، سایت باید به‌روزرسانی و نگهداری شود تا بتوانید خدمات مورد نظر را اعمال کرده و اهداف خود را دنبال کنید.

پیشنهاد بررسی : طراحی سایت قسطی

ساخت وب سایت دقیقاً شبیه ساخت یک مغازه است

بله، می‌ توان گفت که ساخت یک وب‌ سایت شبیه ساخت یک مغازه است. به طور مشابه، هر دو فرآیندی هستند که برای ارائه محصول یا خدمات به مشتریان طراحی شده‌ اند. در ساخت یک مغازه، ابتدا باید مکان مناسبی برای آن پیدا کرد و سپس به طراحی داخلی و خارجی آن پرداخت.

سپس نیاز است تا ابزارها و تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت در مغازه تهیه شود و محصولاتی که قرار است به فروش برسند را تهیه کنیم. به همین ترتیب، برای ساخت یک وب‌ سایت، ابتدا باید دامنه و هاستینگ مناسبی برای سایت خود انتخاب کنیم.

سپس بر اساس اهداف و نیازهای سایت، یک طرح برای آن انتخاب می‌ کنیم و طراحی آن را با استفاده از ابزارهایی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت انجام می‌ دهیم. سپس نیاز است تا محتوای مناسبی برای سایت تهیه کرده و ابزارها و افزونه‌ های لازم را برای بهینه‌ سازی سایت، افزودن امکانات مورد نیاز و امنیت سایت نصب کنیم. در هر دو مورد، اهداف و نیازهای کسب و کار یا سایت بسیار مهم است و در نظر گرفتن آن‌ ها در فرآیند طراحی امری حیاتی است.

4 بخش اصلی برای ساخت سایت

حالا بگذارید به صورت تک تک به اجزای مختلف یک وب سایت بپردازیم. توجه داشته باشید که این موارد پیش نیازهایی هستند که هر نوع سایتی (فروشگاهی، شخصی و شرکتی) آنها را لازم دارد.

  1. خرید دامنه
  2. خرید هاست
  3. طراحی یا خرید قالب
  4. استفاده از سیستم های مدیریت محتوا

خرید HOST

برای راه‌ اندازی یک وب‌ سایت، نیاز به یک هاست (Web Host) دارید. هاست وب یک سرویس اینترنتی است که اجازه می دهد تا وب‌ سایت شما در اینترنت قابل دسترس باشد.

برای خرید هاست، ابتدا باید نوع وب‌ سایت خود را مشخص کنید. سپس بر اساس نیازهای خودتان، یکی از انواع هاست را انتخاب کنید. برخی از انواع میزبان وب شامل:

هاست اشتراکی (Shared Hosting): در این نوع هاست، شما با سایر کاربران، منابع سرور را به اشتراک می‌ گذارید. این گزینه برای سایت‌ های کوچک و شخصی مناسب است.

هاست اختصاصی (Dedicated Hosting): در این نوع میزبان وب، شما منابع سرور را به صورت کاملاً اختصاصی در اختیار دارید. این گزینه برای سایت‌ های بزرگ و با ترافیک بالا مناسب است.

هاست مجازی خصوصی (Virtual Private Server – VPS): در این نوع میزبان وب، شما بخشی از منابع سرور را به صورت مجزا در اختیار دارید که توسط تعداد محدودی دیگر از کاربران به اشتراک گذاشته می‌ شود. این گزینه برای سایت‌ های متوسط و با ترافیک متوسط مناسب است. بعد از انتخاب نوع هاست، باید به دنبال یک شرکت معتبر و با اعتماد باشید.

هر یک از شرکت‌ ها پلن‌های مختلفی را برای هر نوع هاست ارائه می‌ دهند. پس از انتخاب شرکت، باید یک پلن مناسب را بر اساس نیازهای خودتان انتخاب کنید. سپس می‌ توانید هاست خود را خریداری کنید.

خرید دامنه

برای خرید دامنه، می‌ توانید به سایت‌ های ثبت دامنه مراجعه کنید. بسیاری از شرکت‌ های معتبری در این حوزه فعالیت می‌ کنند که امکان خرید دامنه با پسوند‌های مختلف را به شما می‌ دهند. برای خرید دامنه، ابتدا باید یک نام مناسب برای دامنه‌ تان انتخاب کنید. سپس بر اساس پسوند مورد نظر، آن را در سایت ثبت دامنه انتخاب کنید و مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید.

همچنین باید به این نکته توجه کنید که برخی از دامنه‌ های پرطرفدار و با ارزش، ممکن است قبلاً ثبت شده باشند. در این صورت باید به دامنه‌ های جایگزینی فکر کنید یا با صاحب دامنه مورد نظر تماس بگیرید تا از او بخواهید که دامنه را به شما بفروشد. همچنین، باید توجه داشت که خرید دامنه فقط به شما اجازه استفاده از آن را می‌ دهد و به عنوان مالک دامنه، شما مسئولیت حفظ آن را دارید و باید هزینه‌ های تمدید آن را در آینده پرداخت کنید.

پیشنهاد ویژه » سفارش طراحی سایت + 3 ماه پشتیبانی رایگان + پکیج آموزش مدیریت وب سایت

خرید یا طراحی قالب سایت

برای خرید یا طراحی قالب سایت، چندین روش وجود دارد. ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا قالبی که نیاز دارید، باید شخصی‌ سازی شده باشد یا از قالب‌ های آماده استفاده کنید. در ادامه، روش‌ های مختلف را برای خرید و طراحی قالب سایت بررسی می‌ کنیم:

  1. خرید قالب آماده: در این روش، شما می‌ توانید از سایت‌ های مختلفی که قالب‌ های آماده می فروشند، قالبی که نیاز دارید را خریداری کنید. این قالب‌ ها معمولاً در قالب پوسته برای سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس عرضه می‌ شوند.
  2. سفارشی‌ سازی قالب آماده: در صورتی که قالب آماده ای که خریداری کرده‌ اید نیازمند تغییرات برای تطبیق با نیازهای سایت شما است، می‌ت وانید با توسعه دهنده یا طراح وب برای سفارشی‌ سازی آن تماس بگیرید.
  3. طراحی قالب شخصی: در این روش، شما با یک طراح وب یا توسعه دهنده قرارداد می‌ بندید تا یک قالب شخصی برای سایت شما طراحی کند. این روش ممکن است هزینه‌ بر باشد و به مدت زمان زیادی نیاز دارد.
  4. استفاده از سامانه‌ های ساخت وب‌ سایت: در این روش، شما از سامانه‌ های ساخت وب‌ سایت استفاده می‌ کنید که قابلیت تغییر ظاهر و سبک سایت را دارند.

پیشنهاد مطالعه: دانلود فیلم آموزش طراحی سایت از مبتدی تا پیشرفته رایگان

سیستم مدیریت سایت

یک بخش مهم از هر وب سایتی، سیستم مدیریت آن است. این سیستم اجازه کنترل کامل و ویرایش وب سایت را به شما می‌دهد. این سیستم در واقع مثل یک استخوان بندی است که قالب شما بر روی آن سوار می‌شود.

از زمانی که سیستم‌های مختلف برای ساخت و مدیریت سایت معرفی شدند، کار طراحی سایت بسیار ساده شد. چرا؟ چون دیگر هر کسی می‌توانست با یک هزینه مناسب وارد اینترنت شود، یک سایت خوب بسازد و به سادگی آن را مدیریت کند.

اگر قرار باشد خود شما یک سیستم اختصاصی برای مدیریت سایت‌تان ایجاد کنید، هزینه آن به ده‌ها یا حتی صدها میلیون می‌رسد. اگر هم قرار باشد که ابزاری برای مدیریت نداشته باشید، عملاً توسعه و به روز رسانی سایت سخت یا حتی غیر ممکن می‌شود. در واقع یک سایت همیشه سیستم مدیریتی دارد، فقط شاید طراح سایت شما چیزی درباره آن به شما نگوید.

به‌جز سیستم مدیریت اختصاصی که استفاده از آن‌ها، هزینه‌ای بالای ده‌ها یا شاید صدها میلیون تومان آب می‌خورد، بقیه سیستم‌های مدیریت سایت را به دو دستۀ کلی زیر تقسیم می‌کنیم:

  • سیستم مدیریت محتوا (CMS)
  • سایت‌ساز / فروشگاه‌ساز
سایت‌ساز / فروشگاه‌ساز

همانطور که از اسمش پیداست، ابزاری برای ساخت و مدیریت یک فروشگاه اینترنتی است. زمانی که شما از یک سایت‌ساز استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به تهیه هاست نخواهید داشت. چرا که این هاست توسط خود شرکت ارائه دهنده تهیه می‌شود.

البته این تنها مزیّت سایت سازها و فروشگاه سازها نیست. مزایای دیگر سایت ساز، پشتیبانی دائمی و همینطور قابلیت‌های زیاد برای مدیریت و ویرایش سایت است. در واقع، به کمک سایت ساز، می‌توانید با چند کلیک به راحتی بخش‌های مختلف سایت خود را تغییر دهید. سیستم ما، یعنی پرتال یک سایت ساز / فروشگاه ساز محسوب می‌شود.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

 سیستم‌هایی که با هدف مدیریت محتواها یا محصولات سایت شما ساخته شده‌اند. برای استفاده از این نوع سیستم‌ها، شما باید هاست، دامنه، قالب و … به صورت جداگانه خریداری کنید. البته یک طراح معمولاً این کارها را برای شما انجام می‌دهد و در ازای آنها هزینه دریافت می‌کند.

مزیت بزرگ سیستم‌های مدیریت محتوا (Content Management System) امکان توسعۀ آن‌ها توسط شماست. اما در مقابل یک ایراد بزرگ دارند و آن نداشتن پشتیبان است. در واقع، شما باید یک هزینه جداگانه بابت پشتیبانی به یک طراح بدهید که معمولاً از هزینه سایت‌سازها بیشتر است. به علاوه، امکان ویرایش قالب در این سیستم‌ها معمولاً محدود است و شما بعد از ساخت سایت، به سختی می‌توانید آن را تغییر دهید.

برای اطلاعات بیشتر، مقالۀ سیستم مدیریت محتوا را مطالعه کنید. در نهایت لازم است یک مساله را برای شما روشن کنیم: تفکیک ما بیشتر با هدف درک بهتر شما از موضوع انجام شده است. چرا که در حال حاضر، بسیاری از سایت سازها (مثل سایت ساز ما) اجازه مدیریت محتوا را به شما می‌دهند. از طرف دیگر، قابلیت ویرایش قالب در سیستم های مدیریت محتوا نیز تا حدی ایجاد شده است.

پیش نیاز طراحی سایت

برای اینکه شما بتوانید وبسایت های حرفه ای و با طراحی خاص و منحصر به فرد با توجه به موضوع کسب و کار خود طراحی نمایید و یا اصطلاحاً وب سایتی که طراحی می کنید استانداردهای UX و UI را داشته باشد قبل از اینکه مهارت های مربوط به طراحی وب سایت مانند یادگیری سیستم های مدیریت محتوا و یادگیری زبان های برنامه نویسی سمت به یاد بگیرید شما می توانید نرم افزارهای مانند فتوشاپ که در طراحی قالب انواع تصاویر به شما کمک می‌کند را به خوبی یاد بگیرید چرا که نرم افزارهایی مانند فتوشاپ می تواند به شما کمک کند که کیفیت طراحی خود را تا حد زیادی افزایش دهید. همچنین نرم افزار قدرتمند می تواند در طراحی و ساخت قالب های حرفه ای به شما کمک کند.

آموزش طراحی وب سایت از مبتدی تا پیشرفته

تا اینجای کار متوجه شدیم که برای طراحی سایت به چه چیزی نیاز داریم و چه مهارت هایی را لازم است یاد بگیریم که بتوانیم یک وب سایت پویا را به صورت کامل و حرفه ای طراحی و پیاده سازی نماییم.

اما بسیاری از افراد که قصد یادگیری مهارت طراحی سایت را دارند در ابتدا به دنبال این هستند که این مهارت را از پایه به صورت مبتدی تا ساعت پیشرفته بتوانند یاد بگیرند که برای این منظور آموزشگاه فنی و حرفه ای آریا تهران که یکی از بهترین آموزشگاه های طراحی سایت و همچنین برنامه نویسی در تهران می باشد کلاسهای آموزشی طراحی وب سایت را از سطح مبتدی تا پیشرفته تنظیم کرده است که شما می توانید با شرکت در این دوره های آموزشی از صفر تا صد آموزش های طراحی وب سایت را یاد بگیرید و وارد بازار کار این حرفه پر درآمد شوید.

شغل طراحی سایت چیست

تا اینجای کار شما با ابزارهای طراحی سایت آشنا شوید و متوجه شدید که برای این کار نیاز به امکانات خاصی دسترسی داشته باشید اما در مورد شغل طراحی سایت باید به شما بگوییم که شغل طراحی سایت می تواند شامل طراحی و ساخت قالب وب سایت، تولید محتوا و مدیریت سیستم مدیریت محتوای وب سایت، عملیات سئو و بهینه سازی صفحات وب سایت، و کارهای مانند این باشد.

پیشنهاد بررسی: ساخت سایت رایگان با گوشی اندروید

مقاله در مورد طراحی وب سایت

در صورتی که به دنبال آموزش های کاربردی برای طراحی وب سایت تاثیر شما می توانید با مراجعه به وب سایت آموزشگاه آریا تهران مراجعه به بخش وبلاگ در این وب سایت انواع مقالات آموزشی در حوزه طراحی وب سایت و برنامه نویسی را مشاهده نمایید و همچنین از ویدیو های آموزشی رایگان درج شده در حوزه طراحی و ساخت وب سایت استفاده نمایید. در این وبسایت راه های ارتباطی مناسبی در نظر گرفته شده است که شما از طریق این راه های ارتباطی و تماس با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۷ می توانید با کارشناسان مجتمع فنی های تهران ارتباط برقرار نمایید و سوالات خود را پیرامون طراحی سایت و شرکت در دوره های طراحی سایت بازار کار از آنها بپرسید.

پیشنهاد بررسی : آموزش طراحی وب سایت از مبتدی تا پیشرفته

خلاصه آنچه برای طراحی سایت نیاز است

با توجه به آنچه گفته شد، در جواب این سوال که برای طراحی سایت چه چیزهایی نیاز است باید توضیح دهیم که معمولا برای طراحی سایت باید تعدادی کار صورت بگیرد تا یک سایت به صورت کامل طراحی و پیاده سازی شود. در این بخش ما 8 کار ضروری و مهم که باید طراح سایت انجام دهد رو در بخش زیر قرار داده ایم که هر کدام را به صورت کامل توضیح میدهیم.

  • بررسی امکانات طرح اولیه WireFrame
  • طراحی سایت در فتوشاپ
  • تبدیل psd به Html و Css
  • برنامه نویسی سایت
  • کانفیگ کردن روی هاست یا سرور
  • گذاشتن محتوا در سایت
  • تست و آزمایش سایت

بررسی امکانات

اولین چیزی که برای طراحی سایت نیاز است بررسی امکاناتی است که میخواهیم در سایت باشد. قبل از طراحی و کد نویسی باید ببینیم در سایت چه چیزهایی باید باشد و بر اساس آن طرح اولیه یا همون WireFrame رو درست کنیم. پس اولین کار در طراحی سایت همین بررسی امکانات سایت است.

طرح اولیه WireFrame

بعد از اینکه امکانات سایت رو مورد بررسی قرار دادیم و توجه شدیم چه چیزهایی نیاز است کار دوم کشیدن طرح اولیه روی برگه است که معمولا بهش WireFrame می گویند. شما باید مشخص کنید که هر جعبه یا المانی در کجای سایت قرار میگیرد. در یک Wireframe نباید نهایت گرافیک را به کار برد! با یک قلم و کاغذ معمولی ویا با نرم افزار Point ویندوز هم می توان Wireframe را ایجاد کرد. این کار باعث می شود تا به قول خودمان دست طراح را برای زدن طرح بیشتر باز کنیم.

طراحی سایت در فتوشاپ

بعد از اینکه WireFrame رو درست کردیم به سراغ طراحی گرافیکی صفحات سایت میرویم. در این مرحله ما نیاز داریم که کل صفحات به صورت گرافیکی در فتوشاپ طراحی شوند. در این بخش ظاهر سایت به صورت گرافیکی طراحی می شود.

در این بخش ما نیازمند طراحی psd یا همون فایل گرافیکی سایت به کدهای html و css هستیم. یک کدنویس وب باید این صفحات گرافیکی رو تبدیل به صفحات وب کند.

برنامه نویسی سایت

در گام بعدی برای جواب دادن به سوال برای طراحی سایت چه چیزهایی نیاز است نیاز به یک برنامه نویسی وب داریم. کسی که به یک زبان برنامه نویسی مثل asp.net یا php مسلط باشد و بخش پشت صحنه سایت رو برنامه نویسی کند. اگر در مورد پشت صحنه یا بک اند چیزی نمیدونید پیشنهاد میکنم مقاله فرانت اند و بک اند در طراحی سایت رو مطالعه کنید.

کانفیگ کردن روی هاست یا سرور

بعد از اینکه سایت آماده شد باید آن را روی هاست یا سرور ببریم و کانفیگ کنیم. اگر در مورد هاست چیزی نمیدونید پیشنهاد می کنم مقاله هاست یا سرویس میزبانی چیست؟ رو مطالعه کنید در این مقاله به صورت کامل در مورد هاست صحبت کرده ایم.

گذاشتن محتوا در سایت

بعد از اینکه سایت روی هاست قرار گرفت باید محتوایی رو داخل آن قرار دهیم تا بتوان تمام بخش های آن را تست و آزمایش کرد و کامل متوجه شد که کل بخش های آن به درستی کار می کنند.

تست و آزمایش سایت

در مرحله آخر باید شروع به تست و آزمایش تمام بخش های سایت کنیم و چند روزی رو به این کار اختصاص دهیم تا ببینیم کل بخش ها به درستی کار می کنند یا نه، پیشنهاد میکنم تمام بخش مورد بررسی قرار گیرد.

برای طراحی وبسایت اختصاصی از کجا شروع کنیم؟

برای طراحی وب‌ سایت اختصاصی، این مراحل را می‌ توانید دنبال کنید:

  1. تعیین هدف و مخاطب: ابتدا باید هدف خود از طراحی سایت را مشخص کنید و به دنبال مخاطبین خود باشید. مثلا یک سایت فروشگاهی باید به صورتی طراحی شود که محصولات بهتر دیده شوند و خرید آن‌ ها برای کاربر آسان باشد.
  2. طراحی طرح بندی (Wireframe): بعد از مشخص کردن هدف و مخاطب، بهتر است ابتدا یک طرح بندی (Wireframe) از سایت خود بکشید. این کار به شما کمک می‌ کند تا ایده‌ های خود را به صورت گرافیکی و طرحی مشاهده کنید.
  3. طراحی رابط کاربری (UI Design): پس از طراحی طرح بندی، به مرحله طراحی رابط کاربری (UI Design) بپردازید. در این مرحله باید ظاهر سایت خود را طراحی کنید تا به مخاطبین خود جذابیت بخشید.
  4. توسعه سایت: پس از طراحی و ایجاد طرح بندی و رابط کاربری، به مرحله توسعه سایت بپردازید. در این مرحله باید با استفاده از زبان‌ های برنامه‌ نویسی، ابزارهای توسعه و فریم‌ ورک‌ ها، سایت خود را بسازید.
  5. تست و عیب‌ یابی: پس از ایجاد سایت، بهتر است سایت خود را تست کرده و از عیب‌ یابی صورت گرفته برای بهبود و بهینه‌ سازی سایت خود استفاده کنید.
  6. راه‌ اندازی سایت: پس از طراحی، توسعه، تست و عیب‌ یابی، باید سایت خود را راه‌ اندازی کنید. این شامل انتخاب یک هاستینگ، نصب CMS و اضافه کردن محتوا و تنظیمات پایه سایت می‌ شود.
  7. بهبود سئو: به منظور بهینه‌ سازی سایت خود و جذب بیشترین ترافیک، بهبود سئو سایت بسیار مهم است. این شامل استفاده از کلمات کلیدی، بهینه‌ سازی تصاویر، سرعت بارگذاری صفحات و… است.
  8. بررسی و به‌ روز‌رسانی: سایت شما باید به صورت مداوم بررسی و به‌ روز‌رسانی شود تا از نظر امنیتی و عملکرد بهینه باشد. به‌ روز‌رسانی محتوا، بهبود و توسعه‌ ویژگی‌ های سایت و اضافه کردن امکانات جدید، برخی از روش‌ های به‌ روز‌رسانی سایت هستند.

به طور کلی، برای طراحی وبسایت اختصاصی باید یک طرح کامل و جامع داشته باشید و برای هر مرحله از آن از ابزارهای مناسب استفاده کنید. همچنین باید به مواردی مانند بهینه‌سازی سئو، امنیت و به‌ روز‌رسانی سایت خود توجه داشته باشید.

فراگیری زبان HTML

HTML یا Hyper Text Markup Language، زبانی است که برای ساخت صفحات وب استفاده می‌ شود. این زبان اصلی‌ ترین بخش از طراحی وب سایت است و برای شروع به کدنویسی و طراحی صفحات وب، آشنایی با آن ضروری است.

فراگیری زبان CSS

CSS یا Cascading Style Sheets، زبانی است که برای تعیین استایل و ظاهر صفحات وب استفاده می‌ شود. به عبارت دیگر، HTML برای تعریف ساختار و محتوای صفحه وب استفاده می‌ شود، در حالی که CSS برای تعریف ظاهر و استایل آن مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

فراگیری زبان جاوا اسکریپت

JavaScript، یک زبان برنامه نویسی است که برای برنامه نویسی سمت کاربر در محیط وب و ایجاد تعاملات دینامیک وب سایت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای فراگیری JavaScript می‌توانید از روش‌ های مختلف استفاده کنید

فراگیری یک زبان برنامه‌ نویسی سمت سرور

فراگیری یک زبان برنامه‌ نویسی سمت سرور مثل PHP برنامه نویسان وب به دو دسته تقسیم می‌شوند:

برنامه‌نویسان سمت کاربر(Client-side): به طراحی ظاهر سایت می‌پردازند

برنامه‌نویسان سمت سرور(Server-side): به پیاده‌سازی منطق سایت می‌پردازند.

برای داشتن سایتی مفید و سودمند، صرف داشتن طراحی زیبا کافی نیست، سایت‌ها علاوه‌بر فرم و زیبایی، نیازمند محتوای صحیح و کارآمد هم هستند. سایت‌ها باید به‌نحوی طراحی شوند که نیازهای کاربران را به‌درستی اجرا کنند.

در پروژه‌های بزرگ تحت وب استفاده از یک زبان سمت سرور ضروری است. اهمیت استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی زمانی به‌خوبی مشخص می‌شود که می‌خواهیم میان کاربر، پایگاه داده و سرور ارتباط برقرار کنیم. با فراگیری  php می‌توانید اسکریپت‌هایی برای دریافت اطلاعات از کاربران بنویسید و بعد از پردازش این اطلاعات، آن‌ها را به کاربر برگردانید.

هزینه طراحی سایت

هزینه طراحی سایت به شدت وابسته به نیازهای سایت شما، محتوا و سطح پیچیدگی طراحی است. همچنین، هزینه طراحی سایت ممکن است بسته به تعداد صفحات، تعداد و نوع قابلیت های مورد نیاز، زمان اختصاص داده شده برای پروژه و تجربه طراح، متفاوت باشد. برای طراحی یک سایت پایه با چندین صفحه و قابلیت های ابتدایی ممکن است هزینه کمتری دریافت شود، اما برای طراحی یک سایت پیچیده با قابلیت های پیشرفته، هزینه بیشتری لازم است.

بهتر است قبل از شروع پروژه، با طراح سایت مورد نظر خود مشاوره کنید و هزینه‌های مورد نیاز برای طراحی سایت خود را بررسی کنید. همچنین ممکن است برای صرفه جویی در هزینه، از قالب های آماده وب سایت استفاده کنید که هزینه طراحی و زمان تحویل آن‌ها کمتر است.

هزینه طراحی سایت چگونه برآورد می‌شود؟

برای برآورد هزینه طراحی سایت، ابتدا باید به این سوالات پاسخ دهید که:

برای سایت خود چه امکاناتی در نظر دارید؟ وجود سایت، چه کاربردی برای کسب و کار شما دارد؟ آیا نیاز به پوسته اختصاصی دارید؟ علاوه بر پنل مدیریت سایت، می‌خواهید پنل مدیریت حساب کاربران هم داشته باشید؟

منابع:

منبع: برای طراحی سایت به چه چیزی نیاز داریم

منبع: فیلم آموزش طراحی سایت با وردپرس

منبع: طراحی سایت قنادی

منبع: طراحی سایت رایگان با تمام امکانات

یک نظر بگذارید